Energie besparen met eenvoudige maatregelen

projectdoel
Door energie te besparen kun je drie dingen bereiken: minder geld uitgeven, minder aardgas of elektriciteit gebruiken en minder CO2 uitstoten. De kunst is om energie te besparen en er in comfort of gezondheid op vooruit te gaan.

Je kunt meteen al beginnen en veel energie besparen met simpele maatregelen, ander gedrag en slim schakelen. De bedoeling van deze werkgroep is om te bedenken hoe we in 't Rak minder energie kunnen gebruiken, door daarover informatie aan te bieden, maar ook door bewoners te helpen met het nemen van eenvoudige maatregelen.

Hieronder enkele links met informatie over energiebesparen:

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energie-besparen-in-huis

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/snel-besparen

https://www.hier.nu

https://www.milieucentraal.nl

https://www.nibud.nl/onderwerpen/wonen/huis-verduurzamen

https://www.regionaalenergieloket.nl/inzicht-krijgen/eigen-plan/huurwoning

https://www.woonbond.nl/energie/energie-besparen

https://zetookdeknopom.nl

Hieronder delen we onze eigen praktijkvoorbeelden en succesverhalen.
Stuur ons jouw acties (die minder dan € 500,- kosten) en wij zetten ze er bij.

Bikkel of vernikkel

Hoe warm wil je het hebben in huis?
Eén of twee graden minder warm stoken blijkt een heel effectieve manier om energie te besparen.
Met mijn oude moeder als inspiratiebron en warm inspirator, experimenteer ik met mijn eigen gevoelstemperatuur.

In de woonkamer heb ik stapje voor stapje de temperatuur verlaagd. Met dikkere kleding went het snel. Het voordeel is dat de lucht frisser blijft, minder benauwd. De wollen borstrok, de lange onderbroek en de warme sloffen uit mijn moeders verhalen, heb ik vervangen door modernere varianten, maar 't scheelt echt enorm. Het voelt als een warme laag om je lijf die heel comfortabel is. Het went snel. En dus nog een graadje lager ;)
Dankzij de mechanische ventilatie op de hoogste stand tot nu toe nog nergens vocht- of schimmelplekken. zijn ontstaan. Het extra elektriciteitverbruik is verwaarloosbaar.
Wim

 

Radiator half koud of helemaal heet? Beter inregelen!

ESNW_Waterzijdig-inregelen

Vaak staan apparaten en installaties niet goed ingeregeld.
Watertemperatuur van de ketel, waterzijdig afregelen van radiatoren, mechanische ventilatie...
Met mijn basisschoolklas ging ik op besparingsjacht. We begonnen met het waterzijdig inregelen van radiatoren. Gewoon zelf, zonder apparatuur, door simpelweg met je hand te voelen hoe groot het temperatuursverschil tussen boven en onderkant is. Als dat te klein is, gaat er weer heet water naar de ketel. De installateur vertelde ons hoe we in de knop de doorstroomsnelheid konden inregelen. Dat bleek enorm te schelen. Dat jaar bespaarden we als school met deze en nog een paar andere maatregelen 1/3 op onze energiekosten.
Zie voor meer informatie: Waterzijdig inregelen..., wat is dat precies?
Wim

 

Bewust (tijd)schakelen: 25% besparing op school.

Op PCC-Oosterhout hebben we met een team van 3 docenten en een stagiair het voortouw genomen om de uitdaging van 'energieverbruik halveren' aan te gaan.
Allereerst bleek de luchtbehandeling zowel 's avonds als in het weekend aan te staan. Dat is opgelost met tijdschakelaars. Er is een onverklaarbare piek in december die nog nader onderzocht wordt.
Ten tweede blijken veel boilers in school altijd aan te staan, terwijl ze zelden of nooit gebruikt worden. In veel gevallen blijkt een waterkoker een prima initiatief.
En de derde is de uitdaging van het licht. Het begint met een lichtbewuste houding bij docenten en leerlingen, waardoor de lampen uitgezet worden wanneer het kan. Lumen meten op de werkbladen, laat zien waar het met minder lampen kan. En vervangen van de verlichting door LED, wordt een volgende stap.
Meten is weten, maar de inschatting is dat met licht 10% en met luchtbehandeling 25% bespaard gaat worden.
Wordt vervolgd!
Johan

 

Aanmelden

Wil je meedenken over eenvoudige maatregelen om energie te besparen en hierover in 't Rak iets op te zetten? Meld je dan aan om op de hoogte te blijven.